יום רביעי, 10 בדצמבר 2014

לא לריטלין - כן לחינוך!

שלום לך,
בשנים האחרונות יצא לי להיפגש עם אינספור הורים אשר הגיעו למרכז תבונה עם מטרה אחת: למנוע התחלת שימוש בתרופה כלשהי לבעיות קשב וריכוז (לרוב ריטלין או קונצרטה), או למצוא תחליף לתרופה עקב תופעות לוואי קשות. 
למרות מגיפת הריטלין שהשתלטה על מדינת ישראל בשנים האחרונות, מעולם לא יצא לי לפגוש הורה שהיה שלם עם כך שהוא נותן לילדו ריטלין או תרופה פסיכיאטרית אחרת. כנראה שלמרות אשליית הנוחות או הפתרון כביכול ל"שקט תעשייתי", כל הורה יודע עמוק בפנים שזה לא בסדר לתת לילד שלו ריטלין - גם אם הוא לא מודה בזה בפומבי. כל הורה יודע עמוק בפנים שמשהו בסיפור הזה של הפרעת הקשב והריטלין הוא לא ממש הגיוני... ההוכחה הברורה לכך היא שכל פעם שביקשתי מהורה שנותן לילדו ריטלין שינסה הוא בעצמו לקחת את הכדור כדי לראות מה באמת הכדור הזה עושה, נתקלתי ברתיעה ופחד.
נפגשתי עם מאות ילדים שלקחו או לוקחים ריטלין ומעולם לא פגשתי ילד שאמר לי "אני אוהב לקחת את הכדור הזה". האמת היא שרובם שונאים אותו. הרי מי באמת ירצה לאהוב כדור שהופך אותו מחי לכאילו מת. מאנרגטי לעייף. מיצירתי לאפתי. יש הורים שאומרים "יש לו רק כאבי בטן" או "אין לו תיאבון כשהוא לוקח את הכדור". אני לא חושב שאותו הורה היה מסכים עם הדברים שהוא בעצמו אומר, אם היית מחזיר לאותו הרגע שבו הוא הביא את ילדו לעולם עם ההתרגשות וההבטחה שישתדל לתת לו את הטוב ביותר.
השבוע נפגשתי עם כמה ילדים שלוקחים ריטלין. אחד סיפר לי שהוא פשוט לא גדל לגובה מאז שהוא לוקח את הריטלין. כן, הגדילה שלו פשוט נעצרה! ילד אחר סיפר שהוא התחיל לבכות באופן בלתי נשלט, ילד אחר סיפר על בחילות והקאות, וילד נוסף סיפר שהוא מרגיש שהוא כאילו נכבה וכל שמחת החיים שלו נעלמה. אני יכול לכתוב ספר שלם עם כל סוגי תופעות הלוואי שנתקלתי בהם בשנים האחרונות, כולל ילד בן 8 שנכנס להתקף פסיכוטי והפך כיסאות מול העיניים שלי בגלל שהיה בתקופת הגמילה שלו מהקונצרטה, וכל זאת בזמן שהוא צועק "אני לא מבין מה קורה לי...זה לא אני!!!"
כן... יש את אלה שישר יגידו: "אבל איך אתה יכול להסביר את כל הילדים האלה שפתאום השתפרו פלאים?" ובכן, האמת היא שהם ממש לא השתפרו פלאים, זאת אחיזת עיניים. קח מהם את הכדור וראה אותם חוזרים למצב הקודם שלהם מבלי שלמדו דבר, מבלי שהשיגו מיומנויות חדשות כלשהן. מבלי שעברו תהליך אמיתי של חינוך. למעשה, תמצא אותם במצב גרוע יותר מאשר לפני שהם לקחו את הכדור. תאמין לי, אני פוגש אותם יום יום - לפעמים כמה שנים אחרי שהם על הכדור - ולי הם מספרים את האמת, בלי יחסי ציבור.
למעשה לריטלין אין כל קשר לנושא שנקרא 'חינוך'. ילד או אדם שלוקחים ריטלין, אינם באמת יכולים לחוות את התהליך של חינוך שבו האדם רוכש ידע, מיומנויות אמיתיות לחיים וערכים. איזה מן ערכים אלה לתת לילד להבין שהוא יכול להצליח רק באמצעות כדור?! 
בסרטון הבא תוכל להבין יותר כיצד הגענו למצב הזה:
DSM children.jpg
החדשות הטובות הן שכשילד או אדם מקבלים את הכלים המעשיים הנכונים, הם יגלו שפתאום הם יכולים להיות קשובים ומרוכזים, ולהצליח בחיים ובלימודים ללא הצורך בשום תרופה.
עשינו את זה ואנחנו עושים את זה כל יום ב'תבונה' עם אינספור ילדים.
למעשה, למדינת ישראל אין כל סיכוי להשגת שינוי אמיתי בחינוך כל עוד מורים, מחנכים והורים, ימשיכו לקנות את הרעיון הפסיכיאטרי הכוזב שנקרא "הפרעת" קשב, ויתלו את תקוותם בכדור קטן שיעשה עבורם את העבודה. זאת בועה שיום אחד תתפוצץ.
צריך שיטה חדשה בחינוך. צריך חינוך אמיתי.
בשביל זה אנחנו כאן :-)
גדי 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה